زاها حدید: خالق فاخر شگفتی های بلند پروازانه

نوشته شده توسط admin مهر ۲۲, ۱۳۹۵ بدون دیدگاه 68 Views

چندین ماه پیش،  ملکه خطوط  منحنی و جادوگر اشکال موجی، ، معمار بی نظیر و تکرو  زاها حدید ۶۵ ساله دنیا را ترک کرد. در حالی که اصول معماری و فیزیک را به چالش کشاند و درخشید.

این مقاله در ستایش این نابغه معماری جهان است ، نابغه ای که شاید تا مدت ها تکرار نشود .

زاها حدید ، طراح مستقر در لندن متولد عراق ، در طول زندگی حرفه ای ۳۰ ساله خود ،  یک سبک کاملا متمایز و به دور از هرگونه تقلید به دنیا  هدیه داد . سبکی که دنیای نقاشی های انتزاعی رویایی را به نام های تجاری جهانی  تبدیل کرد  . جسارت بلندپروازانه ای که  از باکو تا گوانژو را به این نشان مزین کرده است .

در بهترین ساختمانهای او گویی قوانین فیزیک به حالت تعلیق در می آیند و در این حین طرحها  و فرم ها در چالش رویارویی با واقعیات ، با پیروزی بستر آفرینش های بدیع او را پدید می آورند . دیوارهای منحنی گویی  بر روی طبقات در حال ذوب شدن هستند ، سقف ها موج بر داشته ، نماهای بیرونی انگار در منافذ پوسته شان در حال حل شدن هستند و حجابها و حائل ها در حال ناپدید شدن . جریانی که  بازدید کننده را آرام آرام به بعد دیگری منتقل می کند . آنها می توانند احساس لمس مناظر عرش برین  را تجربه کنند در حالی که هنوز تحت تاثیر نیروها و جاذبه غیر قابل مقاومت زمین هستند .

مرکز ورزش های آبی لندن زاها حدید.

arch2o-london-aquatics-centre-16-1

1399-282

شنا کردن زیر سقف نهنگ مانند مرکز ورزش های آبی او در لندن  ، یا راه رفتن در زیر شکم بتنی تزیینی مرکز علمی phaeno  در ولفسبورگ ، می تواند یک تجربه هیجان انگیز به شمار آید ، که می رود تا شما را  در برابر شاهکار ژیمناستیک ساختاری به تعظیم وا دارد  .

یکی از همان طرح های بلند پروازانه زاها حدید که در ، رویایش را در ستاره ها دیده بود و بعد  آن را به  عینیت زمینی کشانده بوده.  لطفا به اولین کار ساخته شده او توجه نمایید: یک ایستگاه آتش نشانی کوچک ویترا در محوطه دانشگاه در وایل آن در راین، آلمان، معروف است  که بازدیدکننده هایش به دور خود می چرخاند و  ، هوش و حواس آتش نشانان را  پرت دیوارهای عجیب و غریب  با سبک سرکش و زوایای تند وتیز و مهاجمی اش می کند .

موزه سطوح شیب دار سطوح شیب دار از MAXXI  در رم .

motiv_maxxi_307

maxxi_museum_zaha_hadid_09

به لحاظ ظاهر همخوانی با سایر پروژه های در دست اقدام او مورد توجه موزه داران ندارد . و یا مثال دیگر ،  ساختمان های اخیر او برای کالج سنت آنتونی در آکسفورد که با ناهنجاری نازیبا و خطوط شرورانه اش ، زیبایی مارپیچی همسایه تاریخی خود را که   مارپیچ ساکلر گالری  لندن می باشد ، در هم شکسته است !

عادلانه است که بگوییم به ازای تمام شگفتی هایی که خلق کرده است تعداد مساوی از تجارب اشتباه هم دارد !

زاها حدید یکی از بهترین معماران جهان و شاید حتی تاریخ معماری است . حتی در زمان مرگ ، پروژه های عظیمی در حال ساخت داشت ، از ورزشگاه جام جهانی در قطر تا یک کلاچ از برج ها و پروژه های فرهنگی در چین، روسیه، مکزیک و میامی .. که ناگهان دچار حمله قلبی شد و از دنیا رفت .

و همچنین از نمونه کارهای او یک ردیف  از HOMEWARE لوکس در هارودز . خالق کل جهان “پارامتری” فراتر از ساختمان ، یک کیف دستی برای فندی، گلدان برای لالیک، و یک شیشه عطر برای دونا کارن، و همچنین قایق بادبانی لوکس و … را نام برد .

پس از فارغ التحصیلی از انجمن معماری لندن در سال ۱۹۷۷، با کسب مقام اول در ریاضی در بیروت ،  داشتن ریاضیات اول مطالعه در بیروت، تا مدت ها او یک “معمار کاغذی ” باقی ماند.  با ترسیم  نقاشی های پیچیده و نفیس و  مجسمه نقش برجسته از مناظر شکسته و زوایای اریب، نقاشی انتزاعی از انرژی و تصاویر suprematists روسیه از برخورد هواپیما و خرده ریز شناور در فضا، شناخته می شد و تا سال ۱۹۹۰ فرصتی برای ساخت نیافت .

خانه اپرای گوانگژو زاها حدید.

1-openbuildings-com_

[©(c)Roland Halbe; Veroeffentlichung nur gegen Honorar, Urhebervermerk und Beleg / Copyrightpermission required for reproduction, Photocredit: Roland Halbe]

در سال ۱۹۹۵، یک سال پس از پروژه ایستگاه آتش نشانی سرنوشت ساز او، کمی اذیت شد که باعث شد بعضی پروژه ها را از دست بدهد درست زامانی که طرح برنده او برای خانه اپرای خلیج کاردیف لغو شد، تصمیم گرفت به خارجی بودن و زن بودن خود تعصب نشان دهد .او به تعصب را به پایین در برابر او زن بودن و یک خارجی است ، راهی که او را در رسیدن به ساخت اولین خانه اپرایش در ۱۵ سال بعد، در شهرستان چینی گوانگژو یاری کرد پروژه ای در ستایش باران .. با پانل های روکش فلزی ..

مرکز حیدر علی اف زاها حدید در Baku، جمهوری آذربایجان .

arch2o-zaha-hadid-heydar-aliyev-center-hac_exterior_photo-by-huftoncrow-2

e-heydar-aliyev-center-baku-azerbaijan-zaha-hadid-photo-by-hufton-crow-yatzer

 

هیچ کدام از پروژه های او به دور از تجارب جنجالی  نبوده است ، او همیشه مصمم بود تا فشارها و محدودیت های ناشی از الزام به رعایت اصول کلاسیک  مهندسی سازه و علم مواد (و همچنین جیب مشتریان خود ) را مدیریت  کند  . هر جایزه بزرگ بین المللی و تمجید طرفداران  با همان میزان اعتراض مواجه می شد، از مدعیان حقوق بشر در رابطه با  مرکز حیدر علی اف در جمهوری آذربایجان  تا سر به فلک گذاشتن هزینه استخر المپیک لندنو بسیار موارد دیگر ، که در این میان از دست دادن او از همه تلخ تر بود .

 

 

 

یک تصویر تولید شده کامپیوتری از ورزشگاه جام جهانی زاها حدید در قطر

4000

او همیشه در برابر انتقادات شخصیتی صریح داشت ، از جمله انتقادی که نتیجه حسادت معماران ژاپنی بعد از پیروزی او بود ، زمانی که در مورد شرایط کارگران در قطر سوال ، به سادگی پاسخ داد : ” این مسئله مسئولیت و وظیفه من  به عنوان یک معمار نیست  ”

یا وقتی از او پرسیده شد که چرا برای سقف استخر المپیک الزام به استفاده از ۱۰ برابر مقدار استاندارد فولاد به عنوان ولودروم برای پوشش دهانه تقریبی همان داشت ، صداقتی که در نگاهش موج می زد همگان را بر آن داشت تا در برابر نبوغ درخشانش از این کاستی های جزیی چشم بپوشند .

“. دو بار برنده ی جایزه ی استریلینگ که مربوط به آکادمی ماکسی و اویلین در بریکستون میباشد..حدید نهایتا جایزه آر آی بی ای را سال قبل از آن خود کرد. جایزه ای که  مربی سابق او  پیتر کوک هم زمانی آن را دریافت کرده بود  ،  زمانی که به او این جایزه اهدا شد گفت : “بیایید با حقیقت روبرو شویم : ما می توانستیم این  جایزه را که نشان ارزشمندی  است از آن خود کنیم.. ما اینکار را نکردیم بلکه جایزه رو به زاها تقدیم کردیم ، جایزه ای به بزرگی یک عمر زندگی ، و این قطعا انتخاب درستی هست .

جهان معماری قطعا  بدون او بسیار کسل کننده خواهد بود .

هانیه اسد زاده    ::::: واحد ترجمه ساختمان لوکس

Share

بدون دیدگاه

نظر شما در رابطه با این مطلب

*