مصاحبه اختصاصی با مهندس حسین محمودی

نوشته شده توسط admin آذر ۱۴, ۱۳۹۵ بدون دیدگاه 68 Views

یک معمار و بیزنس من موفق با پروژه های شاخص و بسیار مطرح  در ایران ، کمتر کسی است که در دنیای معماری نام مهندس «حسین محمودی » را نشنیده باشد و یا پروژه هایش را نشناسد . مردی با هوش و بسیار هدفمند که قدرت مدیریت و هنر رهبری را در هم آمیخته است . با او در دفتر کارش واقع در زعفرانیه دیدار و گپ و گفتی دوستانه داشتیم .

زمانی که رسیدیم مثل یک معلم دلسوز مشغول صحبت با اعضای تیمش بود و در یک فضای پرانرژی و دوستانه  قبل از شروع مصاحبه خواست که در کنار آنها عکس دسته جمعی داشته باشیم و به این شکل جنب و جوش شاد همراه با خنده و شوخی همه ما را سرحال تر کرد .

3

در طول مصاحبه اختصاصی لوکس نگار یک نکته کاملا توجه مرا به خودش جلب کرد و آن اینکه مهندس حسین محمودی علی رغم مشغله ها و اقتدار مدیریتی که دارد یک چهره دیگر نیز دارد و این شاید همان چهره ای باشد که اعضای تیمش را مجذوب او کرده است . مردی با باطنی  صلح دوست  و آرام که در کنار بزرگی پروژه هایی که ساخته ، هنوز صفای یک کلبه زیبا و کوچک در دل طبیعت را هم دوست دارد و شاید دوست داشته باشد ساعاتی را هم در خلوت و سکوت دل انگیز طبیعت تفکر کند و یا از ماهیگیری لذت ببرد …

مشغله ها و موفقیت ها او را غرق نکرده ! و سکاندار تمام و کمال گروه مهندسی h & manoosh mahmoodi architect   می باشد .

 

4

لوکس نگار : سلام و عرض ادب خدمت مهندس محمودی ، مخاطبین ما علاقمندند شما را بیشتر بشناسند و چه بهتر که این معارفه از زبان خود شما باشد ،

مهندس حسین محمودی : بنده هم به نوبه خودم به شما و همکاران خوبتون و مخاطبین و خوانندگان این مصاحبه سلام عرض می کنم ،

حسین محمودی هستم، ، متولد سال ۱۳۴۹ در تهران هستم و فارغ التحصیل فوق لیسانس دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۷۶٫

لوکس نگار : مهندس از چه زمانی فعالیت حرفه ای خودتان را شروع کردید ؟

مهندس حسین محمودی :هنرستانی بودم در رشته راه و ساختمان ، و هنگام کارآموزی در سال سوم هنرستان به دفتر یکی از دوستان پدرم رفتم که مهندسین مشاور ایران سالویت که در خیابان ویلا واقع شده بود ، در طول سه ماه کارآموزی تابستانیم در آنجا به معماری بسیار علاقمند شدم و البته نقاشی من هم خیلی خوب بود و مشتاق شدم وارد رشته معماری شوم ، بعد از ورود به دانشگاه هم در رشته معماری ، در همان دفتر در سال ۱۳۶۹ شروع به کار کردم و با آقای مهندس ابوالقاسم طباطبایی – که خدا بیامرزدشان و امسال دار فانی را وداع گفتند – و  آقای مهندس هوشی  و مهندس میرقوامی همکاری می کردم و البته دوستان دیگر .

تا سال ۱۳۷۶ ، همان دفتر مشغول بودم و از سال ۷۶ هم شخصا دفتری تاسیس کردم به نام حسین محمودی و همکاران ، که  بعد از ازدواج با خانمم که از هم دانشگاهیان من در دانشگاه شهید بهشتی بود در ادامه کار همراه شدیم  به نام   h & manoosh mahmoodi architect که لوگوی ما هم هست کار را ادامه دادیم که تا امروز حدود ۱۹ سال هست که دفتر مشاور خودمان را داریم و بیش از ۴۰۰ ‍‍‍ْپروژه طراحی و اجرا کردیم .

در دانشگاه های گوناگون هم از جمله دانشگاه علم و صنعت ، شهید بهشتی ، دانشگاه سوره ، شهید رجایی و دانشگاه آزاد  .. مشغول به تدریس هستم . افتخار داشتم در این دوران کنار اساتید بزرگ باشم مانند جناب آقای دکتر پرویز وزیری ، دکتر کامران  سمیعی که دیگر در میان ما نیستند و همواره به من لطف داشتند و بسیار دوستشان داشتم و بسیار هم به من کمک کردند .

لوکس نگار : مهندس محمودی ، ‌بسیاری شما را بیزینس من موفقی می دانند ؛ و درست هم هست ؛ موفقیت تان  و دست آوردتان را نتیجه چه مواردی می دانید ؟

مهندس حسین محمودی :سوال خوبی هست : چون در حرفه ما نکته بسیاری مهمی هست : اول اینکه یک معمار باید قبل از همه چیز ؛ واقعا یک مهندس معمار باشد و به تمام مسايل آن تسلط داشته باشد و کار را به درستی هر چه تمام انجام دهد  ؛ همینطور باید خلاق باشد و نوآوری های فراوان در طراحی هایش انجام دهد .

سبکها و خط فکری قدرتمند و خلاق داشته باشد ؛ اما مسآله بسیار مهمی که هست ‍ٔ‌؛ پایبندی به یک سری اصول اخلاق حرفه ای است از جمله صداقت  . برای یک کارفرما و یک سرمایه گذار بسیار مهم است که صداقت را در گفتار و عمل شما ببیند و باید به صداقت شما ایمان بیاورد که زمانی به دست می اید که ببیند شما به درستی مشاوره می دهید و راهنمایی وپیشنهاد درستی به او ارایه می دهید؛ من چون در بعضی پروژه ها یم سرمایه گذاری هم می کنم ودر سیستم کاری مان در کنار طراحی و اجرا ؛گاهی  فاینانس داریم این نکته را کاملا درک کرده ام ؛ ضمن اینکه همان کارفرماهایی که در نتیجه رعایت همین موارد از همکاری باشما راضی هستند ؛ خودشان بهترین مشوقان و معرفان شما می شوند .

اعتقاد به داشتن سبک کاری مشخص دارید ؟ تمایل دارید که شما را با یک سبک و یا خط فکری خاصی بشناسند در معماری ؟

کاری داشتم  که خیلی دوستش دارم و البته بسیار هم گل کرد ؛ برنده چندین جایزه هم شد از جمله جایزه معمار در سال   و دوبار هم برای جایزه آقاخان درخواست کردند  در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ و چندین بار هم مورد تقدیر قرار گرفت و همچنین جایزه برترین نماهای شهر تهران را دریافت کردم بابت آن سبک طراحی ؛ که مربوط به پروژه های مجموعه مانلی در مازندران بود ؛ این کار ها کاملا ابداع و خط فکری اصیل خودم بود که با توجه به اقلیم مازندران و نوع معماری ایرانی در آن منطقه طراحی کردم . و بعد از آن وقتی در سال ۱۳۸۵ در مجله های حوزه معماری  چاپ شدند ؛ با اینکه پروژه های کوچکی بودند اما مورد استقبال قرار گرفتند و جدای جوایز و تقدیرهای اختصاص یافته ؛ در طراحی های نماهای ساختمانی در تهران هم با استقبال طیف مخاطب وسیعی روبرو شد و با صراحت می گویم اکثر نماهای سبک آجر و ورق چوب در تهران و منطقه یک تهران از همان کار من در پروژه مانلی الهام گرفته شد ؛ و من خورسندم از این موضوع چرا که تا قبل از آن استفاده ازآجر و ورق چوبی در طراحی نمای بیرونی ساختمان رسیک به شمار می رفت بیشتر از این جهت که تصور می شد این سبک به عنوان کار لوکس شناخته نمی شود و فروش نمی رود  ؛ در حالی که بسیار هم مورد توجه مطلوب قرار گرفت  .

لوکس نگار  :  این پروژه برای چه زمانی بود ؟

مهندس حسین محمودی :در حدود سال ۱۳۸۲ در مازندران شروع کردم و سال ۸۵ به اتمام رسید  که در سال های ۸۵ تا ۸۶ در مجلات معماری ساختمان  و معماری شهرسازی چاپ شد و سال ۸۵ هم برنده جایزه اول معمار شد و مورد توجه قرار گرفت ؛ یکی آقای مهندس محمدرضا نیکبخت در تهران این کارها را انجام داده اند و یکی هم من در شمال  که البته در سال ۸۴ یک پروژه در فرشته تهران همین سبک و سیاق را کار کردم و یکی هم در دیباجی جنوبی هم انجام دادم و در واقع مد شد و خوشحالم که بعد از ۱۲ سال از آن زمان هنوز آن سبک و سیاق را اجرا می کنند و مورد توجه است .

لوکس نگار  : اسطوره دارید در حرفه خودتان و یا شخصی در گذشته و یا حال که دوست داشته اید در جایگاه او باشید و یا کارهایی که انجام داده است را شما انجام می دادید ؟

مهندس حسین محمودی :بله ” من بسیار دوست داشتم که شبیه نادر اردلان می بودم و یا شبیه کارهای  آلوارو سیزا در اسپانیا را انجام می دادم که به خاطر سبک ساده و خاص شان بسیار مشهور و مورد توجه میباشند.  و این ها الگوی معاری من هستند . آقای نادر اردلان که الان استاد دانشگاه هاروارد هستند و البته یک دوره کوتاهی هم افتخار این را داشتم که با ایشان همکاری کنم که در واقع به عنوان پیشکسوت معماری  در کنار ما بودند و از ایده ها و همفکری ایشان بهرمند بودیم .

یک نکته ای هم اشاره کنم همانطور که به دانشجویانم هم می گویم  که همیشه در مجلات و سایت های اینترنتی از پروژه هایی می خوانیم که بسیار خاص است و در کل جهان گل می کند ، و احساس می کنید که چقدر عقب هستید ، شاید ناامید شوید ، ولی واقعا این طور نیست که یک معمار باید کارهای خیلی خاص و یا عجیب انجام دهد ، اما باید به درستی انجام دهد ، ببینید الان در دنیا سبک های ساده مثل کارهای آقای آلوارو سیزا ، هرزوگ یا ماریو بوتا در سوییس که در عین سادگی بسیار زیبا است و هم بسیار مورد پسند و توجه قرار گرفته است . البته برخی هم واقعا کارها و طراحی های بسیار خاص انجام می دهند ولی معنایش این این نیست که اگر آن کار خیلی خاص را انجام ندهید دیگر معمار نیستید و این تصور هم اشتباه است . معماران بسیاری  از جمله  آلوارو سیزا ، فضاهای بسیار ساده شهری می سازد و به عنوان یک معمار خوب در دنیا مورد قبول است در حالی که اصلاکارهای پیچیده ای ندارند ، اما اصولی و بسیار درست و با نکته سنجی کار انجام داده اند .

لوکس نگار : مهندس با توجه به مواردی که اشاره فرمودید ، تعریف شما از یک معمار چیست؟

5

مهندس حسین محمودی :ببینید در دیدگاه کلی باید اینطور به قضیه نگاه کرد که یک معمار کسی است که بتواند آنچه از او خواسته می شود را به درستی هرچه تمام ترانجام دهد  و البته  با رعایت تمام استانداردها و شرایط زمانی و مکانی از جمله تکنولوژی و متریال روز و اقلیم و فرهنگ هر جایی از دنیا ، یعنی از او بخواهند یک کلبه بسازد، می سازد ، به او پیشنهاد می دهند خانه ساده بسازد یا بخواهند یک کار لاکچری خیلی خاص بسازد باید بلد باشد و انجام بدهد . از او می خواهند یک کار پست مدرن بسازد باید بتواند ، یا از او بخواهند یک کاخ بسازد ، باز هم همینطور است .

یک داستانی هم در ایران شکل گرفته است که باید یک خط کاری مشخص داشت یا در واقع یک الگوی کاری که فقط طبق آن کار انجام بدهد هر معماری  که من این موضوع را به این شکل قبول ندارم . و دوستان در باره من هم اظهار نظراتی می کنند ، اینکه می گویند مهندس محمودی هم کار مدرن انجام می دهد و هم کلاسیک ، هم ایرانی و یا هم کار پست مدرن .

وقتی کارفرمایی دارم که واقعا به لحاظ سرمایه ، یکی از بهترین هاست ، و کارهای متنوع و متفاوتی می خواهد ، همان شخص از من برای یک پروژه طراحی مدرن می خواهد ، برای جای دیگری از من یک کار های تک (high-tech) می خواهد و برای مورد دیگری هم همان شخص ، یک کار بسیار فاخر و لاکچری به معنای تمام کلمه می خواهد که در حال انجام آن هستیم و به واقع تا به امروز بهتر از آن انجام نشده است . خب من اینجا نمی آیم بگویم که من کلاسیک نمیسازم و فقط مدرن می سازم و یا برعکس .

در ایران بسیاری از دفاتر معماری با یک خط فکری و کاری ثابت شناخته می شوند و کار می کنند و درست هم هست ، اما به معنای این نیست که همه باید اینگونه باشند ، به اعتقاد من معماری هم یک علم است هم هنر و خلاقیت و هم یک بیزینس و باید در تمام این موارد موفق عمل کرد . من در دفتر خود حدود ۸۰ نفر پرسنل معمار و دفاتری  در شمال و تهران و … دارم و همیشه با مدیریت صحیح و با همین روال که گفتم این بیزینس را ادامه و توسعه دادم .

(در این قسمت به معرفی و مشاهده برخی از پروژه های مهندس محمودی می پردازیم )

Microsoft Word - 0 Cover

ساختمان مرکزی بانک آینده

 

 

%d9%84%d9%88%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d9%86

ویلای لواسان

 

%d9%86%d9%81%db%8c%d8%b3

مجتمع تجاری اداری نفیس

 

%d9%88%db%8c%d9%84%d8%a7-%d9%85%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d8%b1%d8%a7%d9%86

ویلای مازندران

 

البته ذائقه معماری و خط فکریم مثل همان پروژه ای است که گفتم در شمال انجام دادم اما با این وجود در تمامی سبک ها پروژه های معتبر بسیاری را به صورت کامل انجام داده ایم به عنوان مثال قبلا هم اشاره کرده بودم که بهترین پروژه لاکچری که تا امروز در ایران وجود داشته را  انجام داده ام و کار من است . خانه ای که به لحاظ وسعت و بزرگی که حدود ۶۵۰۰ متر مربع است ، امکانات فاخر و لوکس، میزان سرمایه گذاری  و سایر شاخصه های  سرآمد بودن ، واقعا رتبه یک ایران دارد یا  پروژه ای که فقط پنت هاووسش ۲۵۰۰ متر است که قطعا کار فاخری خواهد شد .

در کل تیمی دارم که به راحتی می توانم پروژه های ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ متری را انجام بدهم . و البته به طور دقیق و رضایتمندی کارفرمایانی که تا امروز با آنها همکاری کرده ایم گواه این مساله است .

ولی با تمام این وجود شخصا علاقمندی خاصی به کارهای کوچکتر هم دارم . شاید برای تان جالب باشد بدانید خیلی دوست دارم یک کلبه بسازم .

لوکس نگار  : چه جالب مهندس شاید این بعد شخصیتی شما را کمتر افرادی شناخته اند و یا دیده اند ، تمایل دارید یک تریبون آزاد داشته باشید ؟

مهندس حسین محمودی :تریبونی که بتوانید بعضی از آنچه می خواسته اید بگویید و یا نشان دهید را عنوان کنید که شاید تا به حال مجالی برای گفتن شان نبوده و یا به هر دلیلی از کنار آن گذشته اید . این مصاحبه را افراد گوناگونی با دیدگاه های مختلف و یا شاید حتی متضاد مطالعه می کنند ، عده ای علاقمندند و عده ای سرمایه گذاران جستجوگر ، و گروهی هم دوستان و همکاران شما ..

دوست دارید از چه بگویید ؟

مهندس حسین محمودی :همیشه این تفکر را داشتم که خداوند بسیار دوستمان داشته است و ما را خیلی زودتر به موفقیت های درخشانی رسانده است و امکانات فوق العاده ای به ما عطا کرده است و روی همین مساله همیشه به دنبال گسترش این روال و امکانات  بین دوستان و همکاران بودم و هستم .

اما مسائلی هم بود که واقعا آزرده ام کرد  ….

( دوستان این قسمت مصاحبه را می توانید در ویدئو هایی که به زودی در لوکس نگار  اکران می شود ، مشاهده بفرمایید …)

لوکس نگار : مهندس محمودی تا به حال پیش آمده که علی رغم موفقیت هایتان مورد بی مهری واقع شوید ؟ به هر حال مسیر موفقیت هم دست اندازهای گوناگونی دارد . از مسیری که آمده اید بگویید .

مهندس حسین محمودی :بله هر موفقیتی داستانی دارد و البته حفظ و ارتقای این موقعیت ها بسیار مهمتر است ، خب ما هم داشتیم مواردی را آزار دهنده بود ، البته هیچ وقت مستقیما خود مهندسان  همکار به ما نگفته اند اما کارفرمایانی که با ما کارکرده اند  عنوان کرده اند که بعضی همکاران اعتقاد دارند مهندس محمودی چون پروژه های بسیاری دارد از عهده کار های دیگر بر نمی آید و نمی تواند جمع و جور کند ،  این در حالی است که بیشترین تعداد نقشه های اجرایی که برای یک پروژه کشیده می شود در دفتر من کشیده می شود .برای من اینجا پروژه هایی آمده که در دفاتر دوستان ۱۰ شیت نقشه داشته است اما ما برای همان پروژه و یا مشابه آن  ۴۰۰شیت نقشه تهیه می کنیم فقط برای معماری … سازه و برق و تاسیسات جدای این هاست و تمام جوانب کار را کاملا ارزیابی و برنامه ریزی  می کنیم .

خب این به خاطر داشتن یک تیم ۸۰ نفره مهندس و متخصصی است که مهارت هایشان را پرورش داده ام در طول سال های حضورشان  و برای شان انرژی و وقت می گذارم ، بسیاری از این مهندسان دانشجویان خودم بودند که انتخاب شان کردم و آموزش شان دادم تا به اینجا رسیده ایم و اکثرا هم  ماندگار شدند در تیم .

اقطعا این تیم یک شبه به وجود نیامد . این طور نبود که مثلا آگهی بزنم در روزنامه و یک مرتبه ۳۰ نفر را وارد کار کنم . کم کم و یک نفر یک نفر انتخاب و وارد تیم کردم و بعد از اینکه به مراحل بالاتر رساندمشان تعداد دیگری را وارد کردم که افراد قبلی سرپرست این ها شدند و همین طور ادامه پیدا کرده تا به امروز که یک تیم واقعی و متخصص ، سازمان یافته و دارای چارت  و البته این تعداد جدای از مهندسین اجرایی ما می باشد .

در دفتر ما مشغول به کار است . همین ساختار باعث می شود که بتوانیم به خوبی آنچه کارفرمایان و سرمایه گذاران بخواهند را انجام دهیم ، ما برای هر پروزه ای یک پرونده تشکیل می دهیم و هر پروزه ای یک گروه دارد که متناسب با همان کار است .

6

امروزه ما دارای یک تیم منسجم هستیم که مطابق با اصول و استاندارد من جلو می روند وقتی حرفی میزنم و خطی را می کشم ، آنها تا انتهای مسیر را می دانند و کاملا این ساختار شکل گرفته  که نتیجه سال ها فعالیت حرفه ای با بالاترین استاندارد بوده و هست .

یک مشکلی هم همه همکاران ما ، مخصوصا تازه کاران  با آن دست و پنجه نرم می کنند و آن کارفرماهای ما هستند که آنچه را می خواهند دیکته می کنند و خب آرشیتکت ها هم معمولا می پذیرند و خب گاهی کار دیگری هم نمی توانند بکنند ، به هر حال این حرفه و بیزینس ماست و از همان اول که آرشیتکت ها کار ندارند ، باید وارد بازار شوند و به مرور شناخته می شوند و جلوتر که می روند قویتر هم می شوند .

اما از ابتدای کار ، همه امکان و موقعیت های ویژه برای شان مهیا نمی شود ، در این بین کارفرمایانی هم که فقط به دنبال دیکته کردن خواسته خود هستند به آشفتگی معماری های صورت گرفته دامن می زند . البته بگذریم از آرشیتکت هایی که بهر قیمتی می خواهند یک شبه راه صد ساله را بروند و چه بسا آن مهارت و پیامدش هم آن صداقت را در اخلاق حرفه ای خود ندارند و عوارض  خروجی کار این ها هم آب در آسیاب این مشکلات می ریزد .

لوکس نگار : شما هم با این نوع درخواست های کارفرمایان روبرو هستید ؟

مهندس حسین محمودی :مواجه می شویم اما به آنها فکر مهندسی و معماری ارائه میدهم و بهر حال بعد این همه سال فعالیت و داشتن رزومه های درخشان دیگر حرف ما را قبول دارند . البته خواست کارفرما بسیار مهم است اما یک معمار است که با تفکر و خلاقیت خود به این خواسته هویت و ارزش می بخشد و بهتر است کارفرمایان به آرشیتکت ها اعتماد کنند ، حتی تازه کاران . آرشیتکت ها هم باید سنگ تمام بگذارند و به این توجه کنند که اگر اعتماد کارفرما در هر مرحله ای خدشه دار شود ممکن است حتی همان پروژه را هم از دست بدهند چه برسد به بعدی ها .

لوکس نگار : مهندس کمی از این فضا و مشکلات فاصله بگیریم … اهل رفتن به موزه هستید ؟

مهندس حسین محمودی :بله ، البته در ایران خیلی وقت ندارم

لوکس نگار : اگر یک موزه تخصصی باشد ، حاضرید در این موزه نقشی ایفا کنید و یاجایگاهی داشته باشید ؟

مهندس حسین محمودی :بله باعث افتخار من و  هر شخصی است که بتوانیم در موزه تخصصی حرفه خودش نقش و یا حضوری داشته باشیم . و البته در سراسر دنیا طراحی و ساخت موزه ها را به سرشناس ترین معماران می سپرند و در ایران هم طراحی موزه هنرهای معاصر را کامران دیبا و نادر اردلان انجام داده است و معماران بسیار مطرحی بوده اند هم کامران دیبا و هم نادر اردلان .

لوکس نگار : به نظرتان  داشتن اسپانسر برای معماران می تواند مفید باشد ؟

مهندس حسین محمودی :شخصا با این موضوع موافق نیستم ، گرچه می تواند در مواردی مفید باشد اما نهایتا به سمت همان دیکته کردن می رود . و خلاقیت معمار، کمتر  فرصت بروز پیدا می کند .

لوکس نگار : ضمن سپاس از وقتی که برای ما اختصاص دادید در انتهای مصاحبه توصیه ای برای موفقیت معماران جوان دارید بفرمایید

به هر حال جوان تر ها نیاز به نوعی حمایت دارند در این فضای کاری ..

مهندس حسین محمودی :بله اما به اعتقاد من مسیر رشد را باید درست رفت اگر مهندسان معمار جوان واقعا می خواهند در این بیزینس موفق و ماندگار شوند باید استانداردهای این حرفه را جدی بگیرند من در این مصاحبه به تعدادی از این ها اشاره کردم و این ها مسائلی است که همیشه به دانشجویانم هم تاکید می کنم .

من هم به نوبه خودم برای خوانندگان و مجموعه ارزشمند ساختمان لوکس  آرزوی موفقیتهای درخشان دارم .

 

2

 

Share