مصاحبه اختصاصی با مهندس هادی خیابانی

نوشته شده توسط admin مهر ۶, ۱۳۹۵ بدون دیدگاه 68 Views

با آقای مهندس خیابانی در دفتر ایشان قرار مصاحبه گذاشتیم  ، دفتری در اواسط خیابان فرشته  با دیزاین مدرن و سایه روشن آرام ، وقتی شروع به صحبت کردیم از همان ابتدا هارمونی صدا و شخصیت ایشان با دیزاین محیط و اثر فضا ، کاملا مشخص و مشهود بود ، این هارمونی در تمام آثار ایشان نیز به چشم می خورد . از شما دعوت می کنم با لوکس نگار همراه باشید تا  در طول این  مصاحبه خواندنی  با آقای مهندس هادی خیابانی بیشتر آشنا شوید .

لوکس نگار : سلام و درود جناب مهندس خیابانی ، ضمن تشکر از همراهی و حسن توجه شما به خوانندگان لوکس نگار، علاقمندیم شما را از زبان خودتان بشناسیم ؟

مهندس هادی خیابانی : سلام به شما و خوانندگان لوکس نگار ،  هادی خیابانی هستم متولد ۱۳۵۴ در تهران ، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد معماری از دانشکده هنر و معماری و پژوهشگر مقطع دکترا هستم ، عضو هیات علمی دانشگاه و دارای مقالات isi و  isc در سطح ملی و بین المللی هستم  در سال ۱۳۸۶ عنوان کارآفرین برتر کشوری رو به دست آوردم در سال ۲۰۱۵ برنده جایزه داک هاوارد لندن شدم ، سال ۱۳۸۹ یکی از پروژه هایی که طراحی کردم به عنوان برترین برج تجاری کشور تحت داوری دو داور بین المللی قرار گرفت و برنده شد که برج آموت هست . از سال ۱۳۷۴ در شرکت های مشاور گوناگون  فعالیت داشتم و از سال ۱۳۸۰ شرکت مهندسی مشاور آروند را ثبت کردم که تا کنون بالغ بر دومیلیون متر مربع پروژه های دولتی و خصوصی را انجام داده ایم .

پایه و اساس فعالیت حرفه ای من بر مبنای ارتقای معماری در کشور بود و هست ، به صورت دقیق تر بر اساس معماری کانسپچوال  conceptual architecture  هست که معماریی را می گوییم که دارای مفهوم باشد و بیان کننده تفکرات و مفاهیم معماری ایران باشد و البته بتواند منطبق بر دنیای امروز که دنیای پسامدرن هست و نیازهایش هم باشد .

لوکس نگار : مهندس خیابانی به سبک کاری اعتقادی دارید؟

8

مهندس هادی خیابانی : به نظر من هر معماری که به صورت واقعی معماری و طراحی می کند ، شیوه و روند شخصی خودش را دارد ، حالا  آقای  “چارلز جکنز” آمدند پارادایم هایی را تعریف کردند که معماری معاصر در قالب این پارادایم ها قرار گرفته است ، این پارادایم ها ی ست که آقای “چارل جنکز ” مطرح کرده است و معماری آینده را معماری خلسه وار مطرح کرده است ، بهر حال به عنوان یک معمار خودم را محدود به  رعایت یک چهارچوب خاص نمیکنم و مفهوم و کانسپت های  موجود را در نظر می گیرم که حالا می تواند در یکی از پارادایم های  تعریف شده توسط چارل جکنز جای بگیرد ولی به معنای تعهد به سبک خاصی نیست .

اصولا چون معماری را همردیف خلق و خلاقیت می دانم پس رعایت یک سبک مشخص می تواند گاهی جلوی این خلاقیت را بگیرد و از طرفی ما در دنیای پسامدرن هستیم ، دنیای در آمیختگی و حتی آشفتگی ، وسعت اطلاعات و همه اینها باهم تداخل ، تعامل و تعادل دارند و یک دنیای شبکه ای در حال تغییر مدام هست وانجام معماری کانسپچوال با وجود این تعاملات و تداخلات پیروی از یک سبک خاص را کارآمد نمی داند .

لوکس نگار : یعنی با توجه به تعریف شما ، معماری امروز با توجه به ویژگی های جهان پسامدرن که دنیای رها و وسیعی شده است ، سبک پذیر نمیباشد ؟

مهندس هادی خیابانی: دنیای امروز دنیای فکر است  ، دنیای موسیقی و مفاهیم است ، و این مفاهیم در دنیای امروز خیلی مسائل را تحت تاثیر قرار می دهد ، از جمله اقتصاد ، سیاست  ، هنر ، سینما  ، معماری و تمام زوایای یک زندگی و همه اینها تحت تاثیر پیشرفت های سریع جهان امروز هستند .

لوکس نگار : پس این به نوعی تایید کننده داشتن سبک شخصی هست ، شما سبک شخصی خودتان را دارید ؟

مهندس هادی خیابانی: به نظر من هر معماری که کار می کند و خلاق است ، مسئله تقلیدگرایی را ندارد در واقع شیوه خودش را دارد و می توان نهایتا به سبک مشخصی شبیه تر و نزدیک ترش دانست .

لوکس نگار : در واقع درست هم هست چون معماری یعنی خلق یک اثر و در خلق همه چیز متعلق به همان اثر است و چیزی از قبل و به صورت کپی در یک اثر معماری جدید نباید باشد ؟

مهندس هادی خیابانی : در غیر این صورت طراحی و معماری صورت نگرفته است .

لوکس نگار : امضای شخصی دارید ! ؟ اینکه آثار طراحی شده توسط شما از روی شیوه مشخص باشد که متعق به شماست و در واقع دارای امضای شخصی و حرفه ای شما باشد .

مهندس هادی خیابانی : ببینید حتی زمانی که یک معمار به خلاقیتی دست پیدا می کند ، اگر بخواهد بعد از آن دائما همان را تکرار کند حالا با تغییرات جزیی ، پس باز به نظر من از خلاقیت دور شده است ، در مجموع معتقد به داشتن امضای شخصی در کار نیستم و معماری کانسپچوال و مفهوم گرا هم منطبق با این موضوع نیست . و بر اساس شرایط زمان و مکان و سیستم های جامعه و تفکرات شخصی و حتی شرایط روحی می تواند معماری متفاوتی را ارائه دهد .

لوکس نگار : یک سوال مهم که در تمامی رسانه ساختمان لوکس دنبال می شود و می دانم که به عنوان یک متخصص به آن پاسخ می دهید ،آن این است لاکچری بودن یعنی چه ؟

مهندس هادی خیابانی : لاکجری در اصل چند تا آیتم  دارد و در مجموع سیستم رفتاری افراد راشامل می شود ، یک فضای لوکس به این معنی نیست که ما مجموعه ای از ظواهر مادی را گرد هم بیاوریم و بگوییم این لوکس است ! بلکه یک سری رفتارها و روابطی که از سطح خاصی بالاتر است و بر مبنای یک جایگاه ریشه دار و با هویت برازنده  شکل گرفته است و دارای اصالت وجودی است ، ساختگی و فقط ظاهری نیست . اتفاقا می تواند ظاهر ساده اما بسیار گرانقدری داشته باشد .

7

لوکس نگار : این فرهنگ سازی را شروع کرده ایم که لاکچری یعنی اصالت وجودی و هویتی، و مهم تر اینکه ثروت یکی از دستاوردها و شاخصه های لاکچری است و نه به وجود آورنده آن ، شاید این مثال موضوع را روشن تر کند که یک الماس حقیقی و اصل ، یکشبه به وجود نمی آید . آیا تعریف شما هم این موضوع را تصدیق می کند ؟

مهندس هادی خیابانی : از این دیدگاه بله  ، البته اگر معنای اصالت را به معماری اصیل ایرانی ربط بدهیم چندان صحیح نیست  . تعریف لاگچری در ایران کامل نیست و همین باعث شده همه در گیر ظواهر بمانند ، قطعا ظاهر مهم است اما چون به اصل موضوع توجهی نشده است بیشتر فکر میکنند که هرچقدر ظواهر و نماد های لوکس بودن که به اشتباه به سبک های کلاسیک ارتباطش می دهند بیشتر باشد پس فضا لوکس تر است و نتیجه شده است که معماری فضاهای لوکس در بهترین حالت ها به کلکسیونی از نمتدهای ظاهری و قدیمی تبدیل شده است ،  معماری لوکس حتما باید فضای لوکسی برای زندگی بیافریند و این به معنای غرق کردن افراد در انبوهی از نمادهای سبکهای کلاسیک نیست . بلکه کاملا می تواند برعکس این موضوع باشد .

اصالت فضا را در اصل پدیدار شناسی محیط ، سیستم های رفتاری ، تناسبات فضا ، سلسله مراتب هایی که در یک فضا وجود دارد تعریف می کند ، زاویه های دید بصری و احترامی که به ورود گذاشته می شود ، حرکت هایی که در فضا هست و حریم های شخصی که در فضا تاثیر می گذارد ، این ها تعریف هویت و اصالت فضا را می سازد که باید در طراحی فضای لاکچری و فاخر به آن توجه شود .

این موارد است که فضا شخصیت می دهد و نه آیتم ها و زیور آلاتی که به اشتباه تعاریف ساختمان لاکچری و معماری فاخر را محدود کرده اند .

تعریفی که در حال حاضر از ساختمان لاکچری یا ساختمان های لوکس در ذهن عموم است و رابطه مستقیم با این زیورآلات ساختمانی دارد ، بیشتر بیانگر تظاهر به لاکچری بودن است تا لاکچری اصل بودن .

لوکس نگار : کاملا با شما هم عقیده هستیم ، بگذارید فقط برای دوستان شفاف تر کنیم که استفاده از این نمادها و آیتم ها ، ضدیتی با لاکچری بودن ندارد به شرط اینکه در آن تناسبات و تعاریفی که شما هم اشاره نمودید دارای جایگاه باشند .

یک سوال شخصی تر ، مهندس خیابانی اسطوره دارید ؟ یا شخصی که در حرفه خود بخواهید به جایگاه و موقعیتش برسید ؟

مهندس هادی خیابانی : اساسا به اسطوره اعتقادی ندارم ، اسطوره ها برای زمان های بسیار قدیم است و در زندگی امروز جایگاهی ندارد ، ممکن است برخی افراد در زمان های گوناگون و در موضوعات مختلف قابل تحسین و ماندگار شوند که با اسطوره سازی فرق دارد .

و من هر معماری که کار ارزشمندی انجام دهد برای من بسیار مهم است و قبل احترام ، حالا چه یک معمار شناخته شده باشد و چه یک معمار جوان و تازه کار ، وقتی کار ارزشمندی می بینم خوشحال میشوم و برایم یک بسیار ارزشمند است .

لوکس نگار : یک سوال کلیدی ما در تمام مصاحبه هایمان داریم به صورت سریالی و آن اینست که هویت هر بنا در جهان به هویت معمار آن گره خورده است ، در ایران این مساله بسیار کمرنگ است ، به نظر شما آیا این مساله روال درستی است در جهان و این مساله چه ارزشی می تواند برای   سازنده ها و کارفرمایان یک پروژه داشته باشد ؟

مهندس هادی خیابانی : ما دو دیدگاه داریم ، یکی اینکه یک پروژه می تواند یک اثر معماری باشد با تمام ویژگی های منحصر به فرد یک اثر معماری ،  یعنی خلاقانه باشد ، استانداردهای حرفه ای و جهانی را داراباشد ، زیبایی و هویت داشته باشد و تمام آنچه که تا حالا گفتیم . و اینها توانایی ها و استعدادهای آن معمار را نشان می دهد و طبیعی است که هویت اثر و معمار آن یکی می شود .

و یک دیدگاه هم اینست که صرفا یک ساختمان حالا با اصول پایه معماری ساخته می شود و شاید یک کپی بد و یا خوب از اثری دیگر باشد که  موضوع دیگری است و نمی تواند ارزش ساز باشد .

به نظر من یک کارفرمای هوشمند ، معمار خلاق را انتخاب می کند و این لزوما به معنای انتخاب یک معمار شناخته شده نیست ، در تمام دنیا و حتی ایران ، بناهای ماندگار و ساختمان های اسم و رسم دار ، حتی با گذشت زمان ارزشمند تر شده اند . و طراحی خوب و خلاقانه و البته کانسپچوال است که چنین دستاوردی دارد . و قطعا ذکاوت یک کارفرما برای انتخاب و همکاری با یک معمار خلاق و عالی در بیزینس و مارکت او هم تاثیر مثبت رو به رشدی دارد . در تمام دنیا این به اثبات رسیده است .

سازنده هوشمند می داند که چنین روالی او را صاحب اثری می کند که بی نظیر و بی بدیل است ، پس از اینکه پروژه اش به نام معمار اثر شناخته شود هم استقبال می کند ، چون این یک روالی ست که در گذر زمان اثر اورا مشهورتر و ارزشمند تر هم می کند .

لوکس نگار : در مارکت سازنده چه تاثیری می تواند داشته باشد ؟

مهندس هادی خیابانی : به عنوان یک سازنده خاص مطرح می شود ، ببینید همانطور که

سازنده اتومبیل زیاد است ولی چند تا سازنده بوگاتی و یا فراری داریم ؟!!

لوکس نگار : بله کاملا گویا و منطقی است ، آفتاب آمد دلیل آفتاب . پاسخ کاملی بود جناب مهندس خیابانی .

با این وجود می خواهم نظر شما را در این باره بدانم  که آیا بازار کنونی ایران کشش چنین سرمایه گذاری هایی را دارد ؟ چون بهر حال  باید زمان و سرمایه بیشتری صرف کند تا به این هدف برسد ؟

مهندس هادی خیابانی : به نظر من هوشمندترین کارفرمایان این انتخاب را می کنند . و البته این مساله پایه و اساس مارکت لاکچری ساختمان است .

لوکس نگار : همان قانون و اصل معروف پارتو که البته در مارکت لاکچری حساسیت بالاتری هم دارد .

جناب مهندس بسیار سپاسگزارم از وقتی که در اختیار ما گذاشتید  و با آرزوی پیروزی و بهروزی روزافزون برای شما .

مهندس هادی خیابانی : من هم به نوبه خودم از شما متشکرم و امیدوارم حرکت شما در مارکت معماری و آگاه سازی افکار دوستان علاقمند به همکاری با معماران متخصص و خلاق تاثیر مثبت داشته باشد .

11

Share